ד"ר ג'ון סארנו ו-TMS

ד"ר ג'ון סארנו (Dr. John E. Sarno) היה רופא מומחה לרפואה שיקומית שעבד בארה"ב החל משנות ה-50 של המאה הקודמת. במרפאתו במרכז רפואי מוביל בניו יורק הוא קיבל בעיקר מטופלים עם כאבי גב כרוניים. לאחר כעשור של עבודה הוא שם לב כי למרות טיפולו המסור לא חל שיפור במטופליו לאורך זמן. התעורר בו הספק שאולי הטיפול אינו נכון כי האבחנה אינה נכונה. מעיון בספרות מוקדמת ומתוך נסיונו הקליני התחיל ד"ר סארנו להבין שרב מקרי כאבי הגב לא נובעים מהפרעה מבנית בגוף (לדוגמה, פריצת דיסק), אלא מתופעה שייחס לקשר גוף-נפש אותה כינה Tension Myoneural Syndrome (בקיצור TMS ובתרגום מקוצר לעברית – תסמונת כאב ממקור מתח). בשנים האחרונות מתוך ידע מחקרי על כאב והמח ניתנו שמות נוספים שמתארים למעשה תופעות דומות – כאב נוסיפלסטי, כאב של מסלולים עצביים והפרעה פסיכופיזיולוגית (PPD) שמתייחסת לא רק לכאב.

ד"ר ג'ון סארנו, 1923-2017

הכאב נובע מרגשות מודחקים

TMS היא תסמונת הפיכה לגמרי ולא מסוכנת, שיכולה לגרום לכאב קל עד משתק. ד"ר סארנו טען שמתח נפשי (tension) הוא האחראי למרבית מקרי הכאב הכרוני. מצב של מתח נוצר כאשר רגשות "שליליים" (כמו כעס, בושה ואשמה) שהודחקו בתת-המודע מאיימים לצוף למודעות. ד"ר סארנו סבר שהמח תופס את אותם רגשות כסיכון ומייצר כאב כדי להסיח את דעת האדם מהם. מבחינת המח עדיף שאדם יחווה כאב פיזי על כאב נפשי שעלול לערער אותו. בעוד סברה זו נשמעת מופרכת למי שקורא עליה בפעם ראשונה, רובם המכריע של המטופלים אשר היו מוכנים לקבל אותה חוו ריפוי מלא של הכאב.

במהלך השנים למד ד"ר סארנו כי הידע על התסמונת סייע לא רק לסובלים מכאבי גב, אלא גם לסובלים מכאבים אחרים ותסמינים שונים– נוירולוגים, תסמיני מערכת עיכול, פריחות עוריות, אלרגיות ועוד. ד"ר סארנו זיהה תכונות אישיות מסוימות המתאימות לתסמונת, ובפרט פרפקציוניזם, ביקורת עצמית והנטיה לרצות אחרים. מאפיינים נוספים מכוונים יותר לתסמונת בניגוד לכאב ממקור מבני.

כאב כרוני הוא בר-ריפוי

דרך הריפוי של ד"ר סארנו היתה מתן ידע חדש ושונה למטופלים. הידע הפחית את הפחד סביב תסמיני הכאב וכך אפשר למטופליו לחזור לפעילות רגילה להרפא מכאביהם לחלוטין. דרך זו מקובלת כיום גם בשיטות אחרות לטיפול בכאב כרוני (למשל, Explain Pain). לרבים ממטופליו שהסכימו לאבחנת TMS השינוי בחשיבה הספיק לריפוי. עבור אלה שלא נרפאו מידע בלבד המליץ ד"ר סארנו על פסיכותרפיה אצל מטפלים שעבדו עמו עם אחוזי ריפוי טובים. כיום עבודתו של ד"ר סארנו מגובה במחקרים מתחום מדעי הכאב ומדעי המח.

ד"ר סארנו פרסם ארבעה ספרים שהפכו לרבי מכר בינלאומיים, ותורגמו ליותר מעשרים שפות. עשרות אלפי מטופלים ברחבי העולם נרפאו מכאביהם הכרוניים בזכותו. ד"ר סארנו אף דיבר בפני הסנאט האמריקאי על הדרך לעצור את מגיפת הכאב הכרוני.

למרות הישגיו, לא זכה ד"ר סארנו להערכה מהקהילה הרפואית, שהתנגדה לתיאוריה מאחורי TMS. כיום פועלים מטפלים שונים בעולם כממשיכי דרכו, ואני גאה להיות אחד מהם. ד"ר סארנו נפטר לאחר יותר מ-60 שנות עבודה כרופא בגיל 93. סרט אודות פועלו בשם All the rage ("כאב וכעס – סיפורו של ד"ר סארנו") יצא לאקרנים יום לאחר פטירתו בשנת 2017.

ניתן לקרוא יותר על התסמונת בספריו של ד"ר סארנו (היחיד שתורגם לעברית – "ריפוי הכאב הכרוני" בהוצאת פוקוס) וכן בבלוג שלי כאן באתר.