ד"ר ג'ון סארנו ו-TMS

ד"ר ג'ון סארנו (Dr. John E. Sarno) היה רופא מומחה לרפואה שיקומית שעבד בארה"ב החל משנות ה-50 של המאה הקודמת. במרפאתו במרכז רפואי מוביל בניו יורק הוא קיבל בעיקר מטופלים עם כאבי גב כרוניים. בתחילת דרכו, הוא שם לב כי למרות טיפולו המסור לא חל שיפור במטופליו לאורך זמן. התעורר בו הספק שאולי המקור לבעיית כאבי הגב הוא שונה ממה שלמד. מעיון בספרות מוקדמת ומתוך נסיונו הקליני התחיל ד"ר סארנו להבין שהבעיה בכאבי הגב לא נובעת מהפרעה מבנית בגוף (לדוגמה, פריצת דיסק), אלא מתופעה שייחס לקשר גוף-נפש אותה כינה Tension Myoneural Syndrome (בקיצור TMS ובתרגום מקוצר לעברית – תסמונת כאב ממקור מתח).

הכאב נובע מרגשות מודחקים

TMS היא תסמונת הפיכה לגמרי ולא מסוכנת, שבה המח גורם להפחתה באספקת החמצן לרקמות וכך לכאב. ד"ר סארנו טען שרגשות מודחקים בתת-המודע, ובפרט כעס וחרדה, הם האחראים למרבית מקרי הכאב. בעוד טענה זו נשמעת מופרכת לקורא אותה בפעם ראשונה, רובם המכריע של המטופלים אשר היו מוכנים לקבל אותה חוו ריפוי מלא של הכאב. במהלך השנים למד ד"ר סארנו כי הידע על התסמונת סייע לא רק לסובלים מכאבי גב, אלא גם לסובלים מכאבים אחרים ותסמינים שונים אחרים – נוירולוגים, תסמיני מערכת עיכול, פריחות עוריות, אלרגיות ועוד. ד"ר סארנו זיהה תכונות אישיות מסוימות המתאימות לתסמונת, ובפרט פרפקציוניזם והנטיה לרצות אחרים.

כאב כרוני הוא בר-ריפוי

דרך הריפוי של ד"ר סארנו היתה מתן ידע חדש ושונה למטופלים. דרך זו מקובלת כיום גם בשיטות אחרות לטיפול בכאב כרוני (למשל, Explain Pain). לרבים ממטופליו שהסכימו לאבחנת TMS השינוי בחשיבה הספיק לריפוי. עבור אלה שלא נרפאו מידע בלבד המליץ ד"ר סארנו על פסיכותרפיה אצל מטפלים שעבדו עמו עם אחוזי ריפוי טובים.

ד"ר סארנו פרסם ארבעה ספרים שהפכו לרבי מכר בינלאומיים, ותורגמו ליותר מעשרים שפות. עשרות אלפי מטופלים עברו ריפוי של כאביהם הכרוניים בזכותו. ד"ר סארנו אף זכה לדבר בפני הסנאט האמריקאי על הדרך לעצור את מגיפת הכאב הכרוני.

למרות הישגיו, לא זכה ד"ר סארנו להערכה מהקהילה הרפואית, שהתנגדה לתיאוריה מאחורי TMS. כיום פועלים מטפלים שונים בעולם כממשיכי דרכו. ד"ר סארנו נפטר בגיל 93, יום לפני שיצא לאקרנים סרט אודות פועלו בשם All the rage ("כאב וכעס – סיפורו של ד"ר סארנו").

ניתן לקרוא יותר על התסמונת בספריו של ד"ר סארנו (היחיד שתורגם לעברית – "ריפוי הכאב הכרוני" בהוצאת פוקוס).