כשהבעיה היא במערכת ההתראה

לפני כשבועיים בימי הקור העז, אשתי דיווחה לי שנדלקה נורת התראה במכונית שלנו ביציאתה מהחניה עם סימן קריאה כתום והכיתוב "Engine malfunction, Service now" (ובתרגום לעברית – "תפקוד לקוי של המנוע, שירות עכשיו") – התראה מפחידה לכל הדעות. זה קרה כמה שעות לאחר שמילאתי שמן באותה המכונית, מהלך בהחלט לא שגרתי עבורי. בנוסף לכך, יש נורה צהובה של מנוע שנדלקת ונכבית מזה יותר משלוש שנים ברכב. בדקתי את הנורה הזו בזמנו ונאמר לי כי מדובר בחיישן החמצן. כאשר שאלתי אדם שניהל מוסך של פורד בעברו הוא אישר לי שאם הנורה נדלקת ונכבית (מה שלא יכולתי לקשר לכלום) זה סימן שלא צריך להחליף אותו עדיין. אולם, ברגע שאשתי הודיעה לי על ההתראה החדשה – מוחי חשב על הנורה הקודמת ועל השמן שמילאתי, וכמובן שעולה המחשבה – בגלל שלא טיפלתי ברכב או שמילאתי שמן לא נכון – אצטרך להחליף מנוע. אני כבר רואה את עצמי בעיני רוחי הולך למוסך, ואיך הרכב מושבת לכמה ימים, וכמה אצטרך לשלם על כל זה.

אשתי לקחה לבסוף את המכונית השניה, ואני בדקתי את הפורד, כמו גבר שעושה את עצמו מבין משהו במכוניות. התנעתי והנורה לא נדלקה, נסעתי קצת וזו עדיין לא נדלקה. כמו כל אחד שסובל מתסמינים גופניים, הלכתי וחיפשתי בגוגל מה משמעות ההתראה שנעלמה. לו היתה זו התראה רצינית היתה צריכה הנורה להשאר דולקת, חשבתי לעצמי. להפתעתי, בניגוד לחיפוש תסמינים גופניים, גוגל דווקא הרגיע אותי. בחיפוש בעברית מצאתי שזה קשור ללוח המחוונים בפורד ש"מאבד את זה" בטמפ' קיצוניות (11 מעלות נחשב קיצוני?), והחיפוש באנגלית אמר שזו בעיה בתוכנת המחשב ושאם זה מפריע צריך לפנות ליצרן להתקין תוכנה מעודכנת. שני ההסברים שללו בעיה במנוע (בניגוד לתוכן ההתראה), והציעו שכאשר הנורה נדלקת לכבות ולהדליק את הרכב, מה שאכן פתר את הבעיה. אחד המגיבים בפורום הישראלי הציע לדפוק על לוח המחוונים עד שזה יאפס את עצמו.

עם הרגעה כזו יכולתי לחזור לנסוע ברכב בשלווה יחסית. הנורה נדלקה מאז עוד פעם אחת ושוב חזרה לעצמה לאחר כיבוי והדלקה. כל זה גרם לי להרהר בנושא ואיך לא, להשוות אותו לכאב. כאב הוא כאמור התראה של המח שמשהו אינו כשורה ברקמות הגוף או שיש סכנה לשלמות הרקמות. עם זאת, המח לעתים קרובות עושה טעויות ומתריע גם כשאין סכנה ממשית. לעתים זה אף קורה בסמוך לפעולה שעשינו או למשהו שקרה לנו בעבר הלא רחוק, ואנחנו נוטים לקשר בין הדברים, בדיוק כפי שקרה לי עם ההתראה. בכאב אקוטי לא מוכר וכן בכאב כרוני עלולה להיות נטיה לקטסטרופיזציה וראיית עתיד שחור, גם כמו שקרה לי עם הרכב. בסופו של דבר התעשתי, בדקתי את הפורד והרגעתי את עצמי על ידי איסוף ידע. איסוף ידע לא מוסמך בתסמינים גופניים, אגב, עלול לגרום לתוצאה ההפוכה, כלומר ליותר לחץ ויותר כאב.

איך יודעים שכאב לא מעיד על בעיה גופנית? יש הרבה דרכים שכבר פורטו בפוסט אחר, ופה אשים דגש על שתיים: חשוב קודם כל להוועץ ברופא (ורצוי לא ד"ר גוגל), אם הכאב "נדלק ונכבה" ללא הגיון ברור וללא עקביות – כנראה שלא מדובר בכאב המעיד על בעיה גופנית. אציין רק שגם כאשר יש עקביות והכאב מופיע בתנוחות מסוימות למשל, אין זה אומר כי הכאב הוא בהכרח מבעיה גופנית, כי קיים תהליך למידה של המח שעלול לקשר בין תנוחות לכאב.

אנשים רבים סובלים מכאב המוחמר בקור, ויכולים להשבע שהם יודעים מתי הולך לרדת גשם לפי כאב המפרקים. במחקרים אין תימוכין לכאב כזה המוחמר מקור או משינויים ברומטרים. התראת הרכב נדלקה אצלי כשהיה מאוד קר בחוץ. כפי שצוין באחד הפורומים בהם קראתי (ושוב- איני ממליץ להכנס לפורומים כאשר מדובר בגוף שלכם) לוח המחוונים של פורד יוצא מאיזון כאשר יש טמפרטורות קיצוניות. כתוצאה מהידע הזה עלתה לי תובנה מעניינת – אולי במזג אויר קר מה שמשתבש זה לא המפרקים או הגב של אותם מטופלים, אלא מערכת ההתראה שלהם? המח הופך לרגיש יותר כי קור נתפס כמסוכן, ופולט התראות שווא של כאב למרות שאין שום בעיה באיבר עצמו.

בקרוב אקח את הרכב לטיפול שנתי. אני בוודאי אדבר עם המוסכניק שלי על הנורה הבעייתית. גוף האדם שונה מאוד ממכונית, בעיקר במרכיב הנפש וביכולתו התמידית לתקן את עצמו. למרות זאת, יש גם דמיון מסוים – שניהם זקוקים לתחזוקה שוטפת, ועדיף שלא יראו רופאים/מוסכניקים כשהיתה בעיה שחלפה ולא חזרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.